به گزارش پرداد :علی دایی با انتشار تصویری از جشن تولد خود اینستاگرامش را بروزرسانی کرده است.
علی دایی متولد 14 بهمن 1347 در شهر اردبیل میباشد. وی تصویری را در اینستاگرامش به اشتراک گذاشته که حضور هم تیمی های سابق و بازیکنان جوان امروز را در جشن تولدش نشان می دهد.
وی با انتشار این عکس نوشته است:
"ممنون از پيامهاى زيبا و روحيه بخشتان"
:: موضوعات مرتبط:
So Football ,
,
:: بازدید از این مطلب : 974
شوخی بازیکنان استقلال پس از انتشار شماره شان در فضای مجازی
خبرگزاری خبرآنلاین؛ هفته گذشته بود که پرده از یک اتفاق جالب برداشته شد؛ انتشار شمار بازیکنان استقلال در فضای مجازی. فرد یا افرادی که هنوز برای آبی ها شناخته شده[..]
شماره بازیکنانی چون امید ابراهیمی، سجاد شهباززاده و خسرو حیدری منتشر شده است.
خبرگزاری خبرآنلاین؛ هفته گذشته بود که پرده از یک اتفاق جالب برداشته شد؛ انتشار شمار بازیکنان استقلال در فضای مجازی. فرد یا افرادی که هنوز برای آبی ها شناخته شده نیستند، در اقدامی عجیب این شماره را پخش کردند. در گروههای مختلف تلگرام ناگهان پیغامی با این عنوان دیده می شد؛ تماس با بازیکنان استقلال.
در زیر پیغام هم شماره تماس تعدادی از بازیکنان تیم از جمله خسرو حیدری، امید ابراهیمی، سجاد شهباززاده و … دیده می شد. هواداران استقلال هم که تصور می کردند بازیکنان خودشان این کار را کرده اند و در واقع قصد دارند نقطه نظرات هواداران را هم بشنوند.
این بود که از همان لحظه اول تماس ها شروع شد و بعد هم نوبت به پیغام دادن رسید. در کسری از ثانیه، تماس های متعدد و پیامک ها بدجور ستاره های استقلال را برآشفت و تعجب زده بودند که چه اتفاقی برایشان افتاده است.
همیشه تماس و پیامک آنها زیاد است ولی این بار تعداد آنها غیر طبیعی بود. یکی از بازیکنان استقلال می گوید: «اولش نفهمیده بودیم چه اتفاقی افتاده تا اینکه پیگیری کردیم و دیدیم بله… شماره هایمان پخش شده است.»
در یک هفته اول حجم تماس ها به قدری زیاد بود که استقلالی ها موبایل خود را گوشه از خانه یا ماشین می گذاشتند و می رفتند تا به کارهایشان برسند. وقتی برمی گشتند و به تعداد تماس ها و پیامک ها نگاه می کردند، بهت زده می شدند.
آن بازیکن ادامه می دهد: «بالای ۲۰۰ تماس در یک ساعت. در شبکه های اجتماعی مثل تلگرام و وایبر و واتش آپ هم تا دلتان بخواهد پیغام بود.»
بعد از ۲۴ ساعت بازیکنان فهمیدند که تنها شماره خودشان لو نرفته و بلکه فرد یا افرادی اقدام به پخش تعدادی از بازیکنان کرده اند.
با اینکه پیش بینی می شد آنها شکایت کنند و پیگیر این موضوع باشند اما ترجیح دادند خط های خود را عوض کنند. اتفاقا در روزهای اخیر هم در تمرین استقلال بازیکنانی که شماره هایشان لو رفته، در این باره با هم شوخی می کردند.
آنها با خنده به هم می گفتند: «همه جای ایران سرای ماست چون از هر جایی که فکر کنید به ما زنگ می زنند. از شمال، جنوب، شرق و غرب و حتی خارج از ایران. از نقاط مختلف دنیا!» یکی از این بازیکنان می گفت: «البته پیغام توهین آمیزی به من نداده اند.»
که بازیکنان دیگر هم این را تائید کردند و گفتند بیشتر پیغام ها پیغام «دوستت دارم» بوده و آرزوی موفقیت برای آنها و استقلال. یکی از بازیکنان با خنده می گفت: «یکسری پیغام هم برای پرویز خان(مظلومی) داده اند که یادم باشد بدهم بخواند!»
فرمانده تیپ ۲۱ امام رضا (ع) سپاه پاسداران به جمع شهدای مدافع حرم پیوست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، سردار سرتیپ دوم پاسدار شهید محسن قاجاریان فرمانده تیپ 21 امام رضا (ع) نیشابور که به منظور دفاع از حرم حضرت زینب(س) در جبهههای مقاومت سوریه حضور یافته بود ، دیروز در نبرد با تکفیریها و وهابیان به فیض شهادت نائل آمد.
سرهنگ شورورزی افزود: پیکر مطهر این شهید فردا یا پس فردا به ایران منتقل می شود و مراسم تشییع این شهید نیز یکشنبه در مشهد و دوشنبه در نیشابور با حضور گروه های مختلف مردم برگزار می شود.
وی گفت: پیکر شهید محسن قاجاریان پس از مراسم تشییع در گلزار شهدای بهشت فضل نیشابور به خاک سپرده می شود.
سردار شهید محسن قاجاریان فرمانده تیپ 21 امام رضا(ع) سپاه پاسداران شهرستان نیشابور از سال 1389 به سمت فرماندهی این تیپ منصوب شد.
قاجاریان از یادگاران هشت سال دفاع مقدس بودکه سوابق مدیریتی و فرماندهی را در طول سالها در کارنامه خدمتی خود داشت و معاونت عملیات تیپ 21 امام رضا (ع) نیز یکی از این سمتها بود.
:: موضوعات مرتبط:
دانستني ها ,
,
:: بازدید از این مطلب : 713
استاد راغب مصطفی غلوش قاری سرشناس مصری ساعاتی پیش در سن ۷۷ سالگی در مصر درگذشت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر ، این قاری نامدار از چند ماه پیش حالش وخیم بود و مسئولان شورای عالی قرآن شنبه هفته گذشته در تماس با خانواده غلوش ضمن احوال پرسی برای کمک به درمان این قاری نامدار اعلام آمادگی کرده بودند.
غلوش سال 1317 هجری شمسی در روستای «برما» واقع در استان طنطا واقع در غرب کشور مصر به دنیا آمد.
وی همانند دیگر استادان این کلام مقدس، متعلق به خانوادهای بود که همگی از قاریان ممتاز کشور مصر بودهاند.
وی در نوجوانی کل قرآن کریم را حفظ کرد و از سن شانزده سالگی، در محافل مختلف به تلاوت قرآن مشغول شد.
همچنین در سن 24 سالگی، رسماً قرائت قرآن کریم را در رادیو و تلویزیون مصر آغاز کرد.
استاد «راغب مصطفی غلوش» از خاطرات سفر خود به ایران میگوید: تاکنون چنین صحنهای را از احساس و هیجان مردم ندیده بودم.
حقیقتاً صحنه مبارکی بود؛ در حالی که انظار و قلوب مردم متوجه قرآن بود، نشسته بودند و گوش میکردند.
همه آنها شیوههای خواندن قرآن را میدانند و این از فضل خداست. من آینده خوبی را برای قاریان ایرانی پیشبینی میکنم، چون آنها از لحاظ لحن و تجوید بسیار دقیق و موفق هستند.
روحش شاد و یادش گرامی .
:: موضوعات مرتبط:
دانستني ها ,
,
:: بازدید از این مطلب : 700
معاون وزیر تعاون از قطع یارانه نقدی افراد بالای ۱۸ سال بدون کارت ملی تا ۱۵ بهمن خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، میدری معاون رفاه و اموراجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار شبکه خبر افزود: بر اساس ماده 4 آئین نامه اجرایی از ماده 7 قانون هدفمند سازی یارانه ها، افراد بالای 18 سال که تا کنون کارت
ملی خود را دریافت نکرده اند، حداکثر تا 15 بهمن فرصت دارند تا برای دریافت کارت ملی خود اقدام کنند.
او ادامه پرداخت یارانه به این افراد حکم سوء استفاده از قانون دانست وگفت: هم اکنون 3 درصد از فوت شدگان در قبرستان های غیررسمی دفن می شوند و تعدادی دیگر از افراد بدون کارت ملی در خارج از کشور زندگی می کنند و برای ثبت تقاضا به سفارت خانه های ایران در خارج
مراجعه نکرده اند که یارانه همه آنها حذف خواهد شد.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشورنیز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار شبکه خبرافزود: شرایطی را پیش بینی کرده ایم درروزانتخابات اگر رأی دهنده ای اوراق شناسایی خود را به همراه نداشتند، با استعلام کد ملی برای شرکت درانتخابات مشکلی نداشته باشند.
طریقت، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در نشست خبری که به مناسبت هفته ثبت احوال برگزارشد اظهارداشت: افرادی که بیش از یک شناسنامه دارند نمی توانند درانتخابات شرکت کنند و با کمک شماره ملی فقط یک بارمی توانند نسبت به ثبت رأی خود اقدام کنند.
او ادامه داد: در روز انتخابات نیز اگر رأی دهنده ای اوراق شناسایی خود را نداشت ما شرایطی را پیش بینی کرده ایم که با اعلام کد ملی و استعلام آن برای شرکت درانتخابات مشکلی نداشته باشد ولی بهتر است رأی دهندگان اوراق و اسناد خود را به همراه داشته باشند.
طریقت همچنین خاطرنشان کرد: با مذاکرات صورت گرفته تمامی کارتهای ملی قدیمی که هنوز واجد شرایط برای تعویض و ارائه کارت هوشمند ملی نیستند تا 95 تمدید شده و این افراد نیز مشکلی برای رای دادن نخواهند داشت.
به گزارش خبرنگار شبکه خبر محمد ابراهیم طریقت سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در نشست خبری امروز درباره وقایع حیاتی ( ازدواج، طلاق، فوت و ولادت) در 9 ماهه امسال اظهار داشت: یک میلیون و 189 هزار و 367 ولادت دراین مدت اتفاق افتاده است که 611 هزار
و 44 ولادت پسر و 578 هزار و 323 ولادت دختر بودند.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشورگفت: در حال حاضر 11 میلیون و 200 هزار نفرمجردند.
طریقت گفت: در هر ساعت 180 واقعه ولادت ثبت که در این خصوص نسبت به 9 ماهه سال 93، 4.5 درصد افزایش ولادت داشته ایم.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور یادآورشد: در 9 ماهه امسال 277 هزار و 904 نفر جان خود را از دست دادهاند که از این تعداد 156 هزار و 177 نفر مرد و 121 هزار و 72 نفر زن بودهاند.
او افزود: در هر ساعت 42 نفر جان خود را از دست میدهند و این آمار در طول روز به 1007 نفر می رسد.
طریقت درباره واقعه ازدواج نیز اظهار داشت: در طول 9 ماهه امسال 520 هزار و 240 ازدواج به ثبت رسیده که 79 واقعه ازدواج در طول ساعت و در شبانه روز 1885 واقعه ثبت شده است.
او یاد اور شد: از تعداد ولادتها 427 هزار و 417 مورد شهری بوده است.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور خاطر نشان کرد: آمارازدواج نسبت به 9 ماهه سال قل 3/4 درصد کاهش یافته است.
او درباره آمار طلاق نیز اظهار داشت: در 9 ماهه امسال 122 هزار و 340 واقعه طلاق به ثبت رسیده است که از این تعداد 109 هزار و 802 واقعه در شهر و 12 هزار و 538 واقعه در روستاها ثبت شده.
طریقت گفت: نسبت به 9 ماهه سال قبل میزان طلاق 4/2 افزایش یافته است و به عبارتی در هر ساعت 18 طلاق و روزانه 443 طلاق ثبت میشود.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: براساس بررسیهای انجام شده در آقایانی که تحصیلات دیپلم به پایین دارند بیشتر و نسبت به خانمها رابطه معکوس دارد یعنی خانمهایی که تحصیلات دیپلم به بالا دارند بیشتر طلاق گرفته اند.
وی گفت: در 9 ماهه امسال بیشتر طلاقها برای آقایان و خانمها در سن 25 تا 29 سالگی بوده است که البته طلاق در روستاها نیز افزایش یافته که البته شاید به خاطر افتتاح دفاتر طلاق در نقاط روستایی است.
طریقت یادآور شد: در خصوص ازدواج مردان بیشتر در سن 25 تا 29 سالگی و زنان در سن 20 تا 24 ازدواج می کنند.
وی در مورد پدیده طلاق در کشور ادامه داد: 14 درصد طلاقها در یک سال اول زندگی و 49 درصد در 5 سال اول است.
طریقت درباره تغییر نام و فراوانی نامها نیز اظهار داشت: در 9 ماهه امسال 26 هزار و 670 تغییر نام و 47 هزار و 905 تغییر نام خانوادگی داشته ایم.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: بیشترین فراوانی نامها در 9 ماهه امسال برای آقایان امیرعلی، امیرحسین، امیرمحمد و برای خانم ها فاطمه، زهرا و نازنین زهرا بوده که در رده 9 و 10 فراوانی نامها برای خانمها حلما، آیلین قرار گرفته است.
به دو امر صورت گرفته يكى سوءتاويل و ديگرى تغيير و تـبـديل, يعنى به شكلى لهجه كلام را تغيير مى دادند كه معنى ديگرى از آن فدر قرآن ماده تحريف جز در معنى لغوى , يعنى دخل وتصرف در معنى كلمه و تفسير غيرموجه آن , به كار نرفته است . به اين نوع تحريف ـكه فقط تحريف در معنى كلمات است نه در چيز ديگرـ, سوء تاويل و تفسير به راى مى گويند. در قـرآن مـى خوانيم : يحرفون الكلم من بعد مواضعه, يعنى پس از آن كه كلمات در جايگاه و معنى خود استقراريافت آن را منحرف كرده [به سوى معناى ديگرى مى برند]. در جـاى ديـگـر قـرآن مـى خـوانـيـم : وقـد كـانـ فريق منهم يسمعون كلامالله ثم يحرفونه من بعد مـهـاعـقلوه, عده اى از آنان (يهود) سخنان خدا را مى شنيدند, ولى پس از فهميدن , آن را تحريف مى كردند . چون به خيال خام خود با مصالحشان سازگارنبود آن را به معانى مورد نظرشان منحرف مى نمودند. شـيـخ *طـوسـى مـى گـويـد: تـحـريـف هميده شود. چـنـانچه در آيه78 سوره آل عمران مى خوانيم : وان منهملفريقا يلوون السنتهم بالكتهاب لتحسبوه من الكتهاب ومهاهو من الكتهاب, در ميان آنها (يهود) كسانى هستند كه هنگام تلاوت كتاب , زبان خود را چنان مى پيچانند [وژست مى گيرند] كه گمان كنيد آنچه را مى خوانند از كتاب است درحالى كه از كتاب [خدا] نيست . شـيـخ *مـحـمـد عبده مى گويد: بخش مهمى از تحريف , تاويل گفتار خداوند است كه بر غير آن مـعـنـايى كه برايش وضع شده حمل شود و از لفظ تحريف هم همين معنى تبادر مى شود و همين تاويل سبب شد كه آنها به مقابله با پيامبر (ص) و انكار نبوتش برخيزند و اين شيوه هميشگى آنان تا امروز است كه بشارات عهدين را تاويل مى كنند. كـوتـاه سـخـن ايـن كـه تحريف عهدين توسط دانشمندان اهل كتاب ـكه قرآن بدان اشاره كرده ـ دوگونه بود: يكى سوء تاويل , يعنى به ناحق در تفسير آن دخل و تصرف مى كردند تا با پيامبر اسلام# تطبيق نكند بدون اين كه به ظاهر الفاظ دست درازى كنند. ديـگـر ايـن كـه وقـتـى كـتاب را تلاوت مى كردند لهجه ها را تغيير مى دادند تا معنى اصلى كلمه فـهـميده نشود و هنگامى كه لفظ با لهجه اى غير از لهجه طبيعى و اولى خود ادا شد ديگر آن لفظ نيست , بلكه چيز ديگرى است . هدف آنان از اين تحريفها و نيرنگها, كتمان حقيقت و مخفى ساختن مژده ها و بشارتهاى انبياى پيشين به قدوم پيامبر اسلام# بود. [تا اين جا روشن شد كه ماده تحريف در قرآن به همان معنى لغوى و تحريف معنوى به كار رفته ] و در مـورد تحريف اصطلاحى , يعنى كم وزيادكردن يا عوض نمودن كلمات قرآن با غير آن , استعمال نشده است .
دلايل بطلان شبهه تحريف
در اين جا چكيده اى از ادله رد شبهه تحريف درچهار بند بيان مى شود تا ميزان ارتباط اين مباحث با مساله تحريف روشن گردد.
1ـ حـكـم روشـن و قـطعى عقل: عقل انسان به روشنى حكم مى كند كه احتمال هرگونه تغيير و تـبـديـل از سـاحت مقدس كتابى مثل قرآن كريم به دور است , زيرا قرآن كتابى است كه از روزاول مورد عنايت و اهتمام يك امت بزرگ و بافرهنگ بوده , پيوسته آن را مقدس شمرده درنهايت دقت و احـتـرام در تـعظيم و تكريم آن و دست نخورده ماندن آن تا ابد كوشيده و مى كوشند . و بايد هم , چنين باشد, چراكه قرآن , اولين مرجع آنان در تمام ابعاد زندگى از مسائل دينى گرفته تا فعاليت سياسى و اجتماعى است . با اين تفصيل چگونه ممكن است كج انديشان و باطل گرايان به اين كتاب عزيز دست درازى كنند [و چيزى از آن كم كنند يا بر آن بيفزايند]. دانـشـمـنـد برجسته شيعه سيدمرتضى (متوفاى 436هـ.ق )مى گويد: يقين و آگاهى به صـحت نقل قرآن , مثل يقين به شهرها و حوادث بزرگ و كتابها و ديوانهاى مشهور عرب است ,زيرا در ايـن گونه موارد, مردم , اهتمام زيادى براى حفظ و اطلاع از آن به خرج مى دهند و انگيزه هاى فراوانى براى نقل و حراست از آن دارند و قرآن در پايه اى از اهميت است كه هيچ چيز ديگرى بدان نـمـى رسد, چراكه قرآن معجزه جاويد پيامبر اسلام و سرچشمه دريافت همه علوم شرعى و احكام ديـنـى اسـت و دانـشمندان مسلمان نهايت دقت و تلاش خود را در حفظ و پاسدارى از آن به كار بـرده انـد تا جايى كه حتى كوچكترين موارد اختلاف آن را ـدر زمينه صداها, آيه ها, حروف و نحوه قـرائت ـ مى دانند و مشخص كرده اند . در چنين شرايطى و با اين توجه صادقانه و محافظت شديد, چـگـونـه مـمكن است قرآن كريم مورد دستبرد و تغيير قرارگرفته يا از آن كم شده باشد؟ سپس اضافه مى كند: در اين موضوع , فرقى بين كل قرآن و بخشها و اجزاى آن نيست مثل ديگر كتابهاى معروف براى كسانى كه به آن توجه دارند و به آن اهميت مى دهند كه از اصل كتاب و تمام بخشها و فـصـلـهـاى آن اطلاع دقيق دارند, به طورى كه اگر تحريفگرى يك بخش بر آن بيفزايد همگان مى فهمند كه آن بخش , به كتاب افزوده شده و جزء متن كتاب نيست . شـيـخ *الـفـقهاء كاشف الغطاء مى گويد: عقل به روشنى حكم مى كند ظاهر رواياتى كه مى گويد: بخشى از قرآن كم شده [پذيرفتنى نيست و] نمى توان بدان عمل كرد, به ويژه آن رواياتى كه گوياى كـم شدن يك سوم يا بخش مهمى از قرآن است , زيرا اگر چنين موضوعى حقيقت داشت انگيزه ها بـراى نـقـل آن بـه قدرى فراوان بود كه به حد تواتر مى رسيد و دشمنان سرسخت اسلام , آن را به عنوان بزرگترين حربه براى ضربه زدن به اسلام و مسلمانان به كار مى گرفتند. سـپـس اضـافـه مـى كـند: آن قدر مسلمانان در ضبط آيه ها و حروف قرآن اهميت و دقت به خرج مى دادند كه چنين كارى امكان پذير نبود, به ويژه رواياتى بدين مضمون كه در قرآن نام بسيارى از مـنافقان بوده و حذف شده , چراكه اصل اين كار با برنامه و روش پيامبر (ص) سازگارنبود, چون پيامبر (ص) معمولا اسرار آنها را فاش نمى ساخت و با آنان همانند ساير مردم ديندار رفتار مى كرد. و در پـايـان مـى افـزايـد: جاى بسى شگفتى است كه كسانى خيال مى كنند احاديث , همه سالم و دست نخورده باقى مانده اند و اگر نقص و تحريفى در آن رخ مى داد آشكار گشته , زبانزد همگان مـى شـد با اين كه در طول حدود 1200سال بر سر زبانها و در كتابهاى مختلف مى گشته است , اما هـمانها مى گويند: قرآن كريم مورد دستبرد واقع گرديده و بخشى از آن كم شده , ولى اين مساله در تمام اين دورانها نهان مانده و كسى از آن خبردار نشده است. 2ـ قرآن متواتر است: . يـكـى از دلايـل مـهـم كه شبهه تحريف را ازبين مى برد اين است كه قرآن بايد متواتر باشد, يعنى مـجـمـوع و اجـزاى آن , هـم سـوره ها و هم آياتش و حتى جمله ها, كلمات , حروف , بلكه قرائت و حركات حروفش همگى بايد بطور متواتر رسيده باشد. بـه عـبـارت ديـگر ـاز ميان قرائتهاـ تنها قرائتى صحيح است كه مشهور بوده و توده مسلمانان بر طـبـق آن , قـرآن را تـلاوت مـى كـنـنـد و اين ملاك تنها بر قرائت عاصم به روايت حفص تطبيق دارد. اين مساله مورد اتفاق و اجماع دانـشـمـندان است كه پيامبر (ص) قرآن را در ميان جمعيت فراوانى ـكه به حد تواتر مى رسيدندـ ايراد مـى فـرمـود, چـراكـه معجزه و نشانه راستگويى اوست و اگر به آن حد از جمعيت ابلاغ نمى كرد معجزه او محقق نمى گشت و حجتى بر نبوتش باقى نمى ماند. بـر هـمـيـن مـنـوال ديگر دانشمندان محقق سخن رانده اند از جمله سيد مجاهد محمدبن على طـباطبائى در كتاب وسائل الاصول مى نويسد: اختلافى در اين نيست كه هرچه جزء قرآن شمرده مـى شـود واجب است كه هم در اصل و هم در اجزائش متواتر باشد, چون عادتا در اين گونه موارد مهم, تواتر حاصل مى شود. درنـتـيـجه , آن چه به صورت خبر واحد به ما رسيده و متواتر نيست يقين پيدامى كنيم كه به طور مسلم جزء قرآن نيست . از اين گذشته قرآن به طور كامل در كتابها ضبط شده است . حتى تمام حروف , صداها, نحوه نگارش و مسائلى از اين قبيل هـمـگـى مـشـخص شده به طورى كه انسان گمان قوى , بلكه يقين پيدا مى كند چيزى بر قرآن افزوده يا از آن كم نشده است. دانـشـمـند محقق سيدمحمدجواد عاملى مى نويسد: در [موضوعات مهمى مثل ] قرآن عادتا تواتر حاصل مى شود آن هم تواترى همه جانبه و فراگير در تمام اجزاء, بخشها, الفاظ, حركات , ساكنها و جايگاه هر لفظ, چون انگيزه ها بر نقل اين مسائل فراوان است [و همگان بدان اهتمام مى ورزند] زيرا قـرآن اصل و ريشه تمام احكام و معجزه جاودان پيامبر (ص) مى باشد . بنابراين , سخن مخالفان از درجه اعتبار ساقط است . 3ـ قرآن , معجزه جاويدان پيامبر (ص): از جـمـلـه ادلـه اى كـه شبهه تحريف را ازبين مى برد معجزه بودن قرآن است , معجزه اى كه همه مـخـالـفان را به مبارزه مى خواند تا همانند آن را عرضه كنند و دانشمندان , اين مساله را به عنوان يـكى از بزرگترين ادله بر نفى تحريف به شمار مى آورند [و در اين مساله فرقى بين اقسام تحريف نـيست ] اما احتمال اين كه چيزى بر قرآن افزوده شده به كلى بى مورد و باطل است تنها گفته اند: پيروان ابن عجرد از خوارج , سوره يوسف را جزء قرآن نمى دانستند, همچنين به ابن مسعود نيز نسبت داده اند كه معوذتين را جزء قرآن به حساب نمى آورد. هـمـه ايـن احـتمالات , بى مورد و باطل است , زيرا تداعى مى كند كه بشر مى تواند سوره اى كامل ـبـسـان قرآن ـ عرضه كند با اين كه خداى تعالى بارها فرموده : بشر توانايى چنين كارى را ندارد از جـمـلـه در آيه هاى ذيل : قل لئن اجتمعت ادنس والجن على ان ياتوا بمثل هذا القران لاياتون بمثله ولوكهان بـعـضـهـمـ لـبعض ظهيرا, اگر انسانها و پريان اتفاق كنند كه همانند اين قرآن را بياورند, همانند آن را نخواهندآورد هرچند يكديگر را كمك و پشتيبانى كنند. امـ يـقـولـونـ افـتـريـهـهـ قل فاتوا بعشر سور مثله مفتريات وادعوا من استطعتم من دون الله ان كنتم صـادقين, مى گويند: او به دروغ اين (قرآن ) را (به خدا) نسبت داده (وساختگى است ) . بگو: اگـر راسـت مى گوييد, شما هم ده سوره ساختگى همانند اين قرآن بياوريد و تمام كسانى را كه مى توانيد ـجز خداـ براى اين كار دعوت كنيد. ام يقولون افتريهه قل فاتوا بسورة مثله, مى گويند: او قرآن را به دروغ به خدا نسبت داده است بگو شما هم يك سوره همانند آن بياوريد. وانـ كنتم فى ريب ممها نزلنها على عبدنها فاتوا بسورة من مثله, و اگر درباره آن چه بر بنده خود (پيامبر) نازل كرديم شك و ترديد داريد (دست كم ) يك سوره همانند آن بياوريد. آرى ! اين تحدى و هماوردطلبى قرآن , هرگونه ادعايى را در زمينه افزودن برسوره ها يا آيه هاى آن باطل مى كند همچنين احتمال تبديل را, چراكه لفظ جايگزين شده ديگر كلام خداوند نيست , بلكه سخن كسى است كه آن را عوض كرده است . درنـتـيـجـه , احتمال تبديل ـهرچند در پاره اى كلمات ـ با انتساب مجموع قرآن به خداوند متعال سـازگـار نـيـسـت و از اين جا روشن مى شود كه سخنان محدث نورى و پيش از او سيدنعمت اللّه جزائرى و كسانى كه مثل آن دو به آشفتگى سخن گفته اند اشتباه است . بـه خيال آنها, بسيارى از كلمات قرآن , عوض شده و بدلى هستند . اينك به نمونه هايى از پندارهاى آنان توجه كنيد. آنـان خـيـال كـرده انـد كـه آيـه كـنـتـمـ خـيـر امـة اخرجت للناس در اصل كنتم خير /ائمة/ب بوده است . و امة وسطا/ائمة/ وسطا و ياليتنى كنت ترابا يا ليتنى كنت /ترابيا/ بوده است . هـمـچـنـيـن گـفته اند: آيه افمن كان على بينة من ربه ويتلوه شاهد منه ومن قبله كتاب موسى امهاما ورحـمـةدر اصـل بـ ويـتلوه شاهد منه /اماما ورحمة ومن قبله كتاب موسى / بوده است و خيال كرده اند با اين جابه جايى , معناى آيه از دست رفته است . آنان اضافه مى كنند: امثال اين روايات فراوان است. امـا هـمـه ايـنها سخنانى بيهوده و متكى به خبر واحد است و خبر واحد در جايى كه قطع و يقين لازم است ارزش و اعتبارى ندارد و همين بحث در مورد تبديل موضعى نيز صادق است , چون نظم قرآن را ـكه اعجاز مبتنى بر آن و تركيب خاص الفاظ است ـ درهم مى ريزد. هـمـان بحث در تحريف به نقص نيز مطرح است , چراكه كم شدن كلمه يا كلماتى از يك جمله ـكه در شكلى زيبا و دل انگيز تركيب يافته ـ نظم آن را برهم مى زند و زيبايى و دلربايى نخستين آن را از ميان مى برد و مجالى براى تحدى با آن باقى نمى گذارد. اين نكته اى است كه قائلان به تحريف از آن غفلت ورزيده و به قداست قرآن كريم ضربه زده اند . آنان پـنداشته اند اسم اميرالمومنين (ع) در موارد متعددى از قرآن كريم بوده و حذف شده است , غافل از آن كـه اگر اسم امام را در آن جاها بگذاريم آن زيبايى و دلربايى متين و ثابتى كه قرآن دارد ازبين مـى رود, عـلاوه بر آن كه اصلا نيازى به نام بردن نيست و روايات در اين زمينه , تنها به شان نزول آيات اشاره مى كند نه اين كه بخواهد كلمه اى بر آن بيفزايد. در ايـن جـا بـه ذكـر نـمـونـه اى بـسنده مى كنيم و موارد ديگر را در فصل آينده يادآور مى شويم . گـفـته اند: آيه ياايها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك وان لمتفعل فما بلغت رسالتهدر اصل بما انزل اليك /فى على /ب بوده است . نـابـخـردانـه تر اين كه پنداشته اند بيش از يك سوم قرآن , يعنى بيش از دوهزار آيه از ميان آيه سوم سـوره نـساء حذف شده است , چون ـبه پندار آنهاـ آغاز آيه با انجام آن تناسب ندارد, چراكه آغاز آيه درباره اجراى عدالت در مورد يتيمان صحبت مى كند و ذيل آن درباره تعدد همسران . پس مطالب فراوانى بين اين دو جمله بوده كه افتاده است . آرى ! بـا ايـن افـكار بى پايه ـكه به شوخى و هذيان شبيه تر است ـ خواسته اند نظم اين آيه شريفه را توجيه كنند. كـوتاه سخن اين كه پندار تحريف ـخواه به افزايش و كاستى يا تبديل و جابه جايى ـ با جايگاه بلند و معجزه آساى قرآن در فصاحت و بلاغت به هيچ وجه سازگار نيست و منافات آشكار دارد. 4ـ خداوند حافظ قرآن است: خداوند كريم مى فرمايد: انا نحن نزلنا الذكر وانها له لحهافظون, ما قرآن را نازل كرديم و خود ما بطور قطع نگهدار آنيم . اين آيه شريفه , جاودانگى قرآن و سلامت آن از هرگونه حادثه و دستبرد را در همه عصرها و نسلها تـضمين كرده و اين يك ضمانت و پيمان الهى است كه هرگز خلاف آن رخ نخواهدداد, زيرا وعده خداوند صادق و تخلف ناپذير است ان الله لايخلف الميعهاد, به يقين خداوند در وعده و پيمان خود تخلف نمى كند. مقتضاى قاعده لطف نيز همين ضمانت است كه بر خداوند متعال لازم است ـطبق حكمت خـود در تـكليف ـ تمام كارهايى كه باعث نزديك شدن بندگان به اطاعت و دورى آنها از نافرمانى مـى شـود, انـجام دهد و ترديدى نيست كه قرآن تكيه گاه و سند پايدار اسلام مى باشد كه تا اسلام بـاقـى اسـت , آن نيز باقى خواهدبود و مى دانيم اسلام , آخرين دين آسمانى و تا پايان جهان باقى و جـاويـد اسـت . ايـن مـسـاله ايجاب مى كند كه شالوده و بنياد آن , چنان قوى و مستحكم باشد كه گردبادهاى حوادث هرگز آن را نلرزاند و بازيچه دست بدعتگزاران و هوى پرستان نگردد تا براى همه نسلها و عصرها حجتى ثابت و پابرجا باشد, همانند هر سند محكم و استوار كه بايد باقى بماند. آرى ! اين ضمانت الهى , يكى از جوانب اعجاز قرآن كريم را تشكيل مى دهد . به ديگر سخن , اين كتاب عزيز با اين كه هميشه در دسترس مردم و پيش روى آنان است تا ابد سالم و به دور از دستبرد باقى مـى مـانـد, نه اين كه در بيت المعمور در ظرفهاى توبرتو و پشت پرده هاى غيب محفوظبماند, زيرا حفظ در آن جايگاه , معجزه نيست , معجزه آن است كه در معرض ديد همگان و در دسترس انسانها باشد و در عين حال مصون و دست نخورده باقى بماند. با اين بيان , روشن مى شود كه توجيه قائلان به تحريف از اين آيه , سخنى نابخردانه است , گفته اند: خداى متعال قرآن را در همان جايگاهى كه آن را بدان جا نازل كرد محفوظ مى دارد, همان طور كه پـيش از نزول , در ملا اعلا محفوظبود و مى دانيم قرآن را جبرئيل بر قلب سرور انبيا نازل كرد تا از انذاركنندگان باشد . پس آن جايگاهى كه خداوند قرآن را بدان جا نازل كرد و وعده حفظش را داد قلب پيامبر است نه ورقها و دفترها و نه سينه و حافظه ديگران . عـلاوه بـر ايـن , قـريـنه سياق , ترتيب و طرز جمله بندى و شان نزول آيه نيز با اين توجيه سازگار نـيـسـت , بـلكه آن تفسيرى را كه گفتيم تاييد مى كند . در شان نزول آيه , مفسران گفته اند: اين نـگـرانـى هـمـاره خـاطـر شـريف پيامبر (ص) را آزارمى داد كه مبادا قرآن بعد از خودش بازيچه دست هـواپـرستان قرارگيرد و به سرنوشت كتابهاى پيامبران پيشين دچارشود . آيه شريفه نازل شد و به پـيـامبر اطمينان داد كه خداوند قرآن را از هرنوع دستبرد حفظ و در مقابل دست درازى دشمنان ـبراى هميشه ـ از آن پاسدارى مى كند. همانند اين اطمينان بخشى خداوند به پيامبر (ص) در آيات فراوانى به چشم مى خورد كه به برخى از آنها اشاره مى كنيم : فـاصـدعـ بمها تومر واعرض عن المشركين* انا كفينهاك المستهزئين, آنچه را ماموريت دارى آشكارا بيان كن و از مشركان روى گردان (و به آنها اعتنانكن )* ما شر استهزاكنندگان را از تو دفع خواهيم كرد. پـيـامـبر، ترسناك بود كه كافران مانع راه شوند و با مزاحمتها و كارشكنى هايشان جلو تاثير دعوت حـيات بخش اسلام را بگيرند . آيه نازل شد و به پيامبر (ص) اطمينان خاطر داد كه دعوت اسلام را آشكارا در همه جا انتشاربده و اسلام على رغم خواست گردنكشان , به پيشرفت خود ادامه خواهدداد. پيداست پيامبر (ص) بر جان خود هراسى نداشت تنها از مداخله و مزاحمت لشگريان شيطان مى هراسيد كه جلو دعوت مردم به اسلام را بگيرند. يـاايـهـا الـرسول بلغ ما انزل اليك من ربك وان لمتفعل فما بلغت رسالته والله يعصمك من النهاس, اى پيامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده كاملا (به مردم ) برسان و اگر نكنى , رسالت او را انجام نداده اى و خداوند تو را از (خطرات احتمالى ) مردم نگاه مى دارد. پيامبر بر جان شريف خود ترسى نداشت و نگرانى او از تاثير دعوتها و پيامهايش بود, مخصوصا ابلاغ ولايـت و تـعيين پسرعمويش حضرت على بن ابى طالب (ع) به عنوان خليفه و اميرالمومنين بعد از خودش كه پيش بينى مى شد كينه توزيهاى بسيارى را برانگيزد و مردم به قهقرا برگشته راه ارتداد پـيـش گـيرند . در نتيجه , تمام كوششهايش ـكه تا آن روز براى نشر اسلام انجام داده بودـ به هدر رود. در ايـن هـنـگـام آيه شريفه نازل شد و به پيامبر (ص) ايمنى بخشيد كه دين اسلام راازهرگونه تزلزل و نـابـودى نـگـاه مـى دارد و ايـن كـيـنـه توزان را آن چنان خوار وذليل مى سازد كه در مقابل امواج حيات بخش اسلام , كار مهمى نتوانند انجام دهند. وما ارسلنا من قبلك من رسول ولانبى ا اذا تـمـنـى الـقـى الشيطان فى امنيته فينسخ الله ما يلقى الشيطان ثم يحكم الله آياته, هيچ پـيامبرى را پيش از تو نفرستاديم , مگر اين كه هرگاه آرزو مى كرد (و طرحى براى پيشبرد اهداف الهى خود مى ريخت ) شيطان القائاتى در آن مى كرد, اما خداوند القائات شيطان را ازميان مى برد, سپس آيات خود را استحكام مى بخشيد. بـه راستى پيامبران خداـسلام اللّه عليهم ـ جز پايدارى دين خدا و سيطره آن بر همه مكتبها و دوام حكومتشان در طول تاريخ چه آرزويى داشتند؟ در مقابل , كارشكنى ها و نيرنگهاى شياطين جن و انس ـكه شب وروز در پى شكست آيات خدا مى كوشيدندـ تحقق اين آرمانها را دشوار مى نمود, اما حـق هـميشه برتر است و چيزى بر فراز آن قرارنمى گيرد . خداوند بزرگ مى فرمايد: بل نقذف بالحق عـلـى الـبـاطـل فيدمغه فاذا هو زاهق , بلكه ما حق را بر باطل مى كوبيم تا آن را سركوب و هلاك سازد و اين گونه , باطل محو و نابود مى شود. درحـقـيقت اين آيه به همه پيامبران الهى و حقجويان جهان اطمينان خاطر مى دهد كه على رغم نيرنگهاى دشمنان و القائات شياطين , دين خدا پايدار مى ماند و احكام حيات بخش الهى , گستره گيتى را زير پوشش خود درمى آورد. لاتـحرك به لسهانك لتعجل به* ان علينا جمعه وقرانه* فاذا قراناه فاتبع قرانه* ثم ان علينا بيانه زبـانـت را بـه دلـيل عجله در خواندن آن (قرآن ) حركت مده * چراكه جمع كردن و خواندن آن بر عهده ما است * پس هرگاه آن را خوانديم , از خواندن آن پيروى كن* سپس بيان و توضيح آن (نيز) بر ما است . هنگامى كه پيك وحى بر پيامبر (ص) نازل مى شد, آن چنان بر ضبط و حفظ دقيق قرآن حرص مى ورزيد كـه با شتاب آن را مى خواند, مبادا [كلمه اى ] از ميان برود ويا فراموش گردد . اين تعجيل , پيش از آن بـود كه پيك وحى , قرائت آيه يا سوره اى را كه پشت سرهم نازل مى شد به پايان برساند . پيامبر (ص) از اين شتاب و سرعت , نهى شد و حفظ و بيان قرآن براى او از جانب خداوند كريم ضمانت شد. [ذكر در آيه حفظ] بـار ديـگـر نـگاهى به آيه حفظ مى افكنيم : انها نحن نزلنا الذكر وانا له لحهافظون , ما قرآن را نازل كرديم و خود ما به طور قطع نگهدار آنيم . در ايـن جا اين ايراد از سوى مخالف مطرح شده كه احتمال دارد منظور از ذكر پيامبر (ص) باشد نه قرآن چـون پـيـامبر تذكردهنده است همان گونه كه در جاى ديگر مى خوانيم : قد انزل الله اليكم ذكرا* رسـولا يـتـلـوا عليكم آيهات الله مبينات , خداوند به سوى شما ذكر (و آنچه مايه تذكر است ) نازل كرد * رسولى كه آيات روشن و روشنگر خدا را بر شما تلاوت مى كند. در ايـن صـورت , آيـه ارتـبـاطى بـا حفظ قرآن از تحريف پيدا نمى كند,اما مفسران گفته اند: آيه , مـحـذوفـى دارد و در اصـل چنين بوده وارسل رسولاب, و پيامبرى فرستادب چراكه رسولا نمى تواند تفسير و بيان براى ذكرا باشد, زيرا در آن صورت , با تعبير انزال (نازل كردن ) مناسب نبود. عـلاوه بـر اين , پيش از آيه حفظ, كلمه الذكر مشخصا به معناى قرآن آمده كه قرينه خوبى اسـت بر اين كه منظور از آن در آيه حفظ نيز قرآن است و هيچ دليلى براى آن احتمال خلاف ظاهر وجود ندارد
تردد آزمایشی خودروهای بدون راننده در چهار شهر بریتانیا
بی بی سی : طرح آزمایشی تردد خوروهای بدون راننده از دیروز (چهارشنبه یازده فوریه، ۲۲ بهمن) در چهار شهر بریتانیا، کاونتری، میلتون کینز، گرینویچ و بریستول به اجرا در آمده است. دولت بریتانیا برای اجرای این طرح ۱۹ میلیون پوند اختصاص داده است.
در همین حال وزارت حمل و نقل بریتانیا اعلام کرده که باید در مقررات راهنمایی و رانندگی و معاینه فنی خودروها تغییراتی داده شود تا خودروهای بدون راننده بتوانند در خیابانها و جاده های بریتانیا تردد کنند.
از جمله مقرراتی که باید تدوین شود این است که در صورت تصادف چه کسی مقصر خواهد بود.
هدف از تردد آزمایشی خودروها که از دیروز در چهار شهر آغاز شده بجز آزمایش فناوری، تدوین مقررات مناسب و ضروری است.
قرار است در چند ماه آینده مقررات جدید منتشر شود و دولت بریتانیا وعده داده تدوین آن را تا سال ۲۰۱۷ تکمیل کند.
تردد آزمایشی خودرانها
به گفته وزارت راه و ترابری بریتانیا هنوز برای تردد خودروهای بدون راننده کاملا خودکار در خیابانهای بریتانیا زود است، از این رو این طرح آزمایشی که از دیروز آغاز شده ممکن است نیاز به نظارت افراد متخصص داشته باشد.
برای اجرای این طرح، از خودرانهایی استفاده میشود که با برق کار میکنند و به نوزده حسگر، چند دوربین، رادار و لیدار (فاصلهسنج لیزری) مجهز هستند.
هدایت این خودرانها را کامپیوتری بر عهده دارد که توانش معادل دو بازی کامپیوتری بسیار پیشرفته است.
خودرانهای ظرفیت حمل دو سرنشین را دارند و تا ۶۵ کیلومتر در ساعت میتوانند سرعت بگیرند اما سرعت مجاز برای آنها فعلا بیست کیلومتر در ساعت خواهد بود.
خودرانها که در واقع وسایل نقلیه عمومی آینده خواهند بود در پیادهروها و محل عبور عابران فعال خواهد بود و مسافران را از ایستگاههای قطار یا مراکز خرید به مرکز شهر جابجا میکنند و یا سالمندان برای طی مسافتهای کوتاه می توانند از آنها استفاده کنند.
رزرو این خودرانها و پرداخت کرایه با یک اپلیکیشن انجام خواهد شد.
این خودرانها دارای فرمان یا دسته فرمان (جوی استیک) هستند با این حال مسافران میتوانند در حین سفر ایمیل خود را چک کنند یا روزنامه بخوانند.
در همین حال انجمن صنایع موتوری بریتانیا اظهار نگرانی کرده که دولت در حالی این طرح را پیش می برد که بخش تعمیرات و خدمات، زیرساخت و تخصص کافی را برای ارائه خدمات ندارد.
دولت بریتانیا قصد دارد این کشور را به یکی از کشورهای پیشرو در زمینه خودروهای بدون راننده تبدیل کند.
آمریکا نخستین کشوری بود که مجوز آزمایش خودروهای بدون راننده را صادر کرد، اما آزمایش خودروهای بدون راننده فقط در چهار ایالت به اجرا در آمد و پانزده ایالت این طرح را تصویب نکردند.
در اروپا، فقط آلمان و سوئد مقررات راهنمای و رانندگی را از این نظر بازنگری کردهاند.
بر اساس یک نظر سنجی که سال گذشته در بریتانیا انجام شد ۴۳ درصد مردم گفتند با تردد خودروهای بدون راننده احساس راحتی نمیکنند و ۲۵ درصد گفتند که به هیچ وجه سوار این خودروها نخواهند شد.
گفته میشود نسل جدید آی پد اپل مجهز به قلم دیجیتال سهبعدی خواهد بود. کاربر با قلم طراحی ساده کرده و خروجی سهبعدی تحویل میگیرد.
به گزارش خبر آنلاین، آی پن، قلم دیجیتال اپل ویژگیهای منحصربهفردی خواهد داشت و شایعات حاکی است این قلم ممکن است لوازم جانبی و جدا از بدنه اصلی آی پد نسل بعدی بنام «آی پد پرو» باشد. اپل اخیراً اختراع جدیدی برای قلم دیجیتال به ثبت رسانده و اگر همه چیز خوب پیش رود میتوان به ظهور قریبالوقوع آی پن امیدوار بود.
خود این قلم بهتنهایی کار میکند و با قابلیت هوشمند بودن و طراحی سهبعدی، میتواند روی هر سطح لمسی مورداستفاده قرار گیرد.
به نوشته اپل اینسایدر اپل چند قلم دیجیتال را تست کرده و ممکن است در فصل دوم 2015 آی پد های جدید 12.2 اینچی و 12.9 اینچی را همراه با آی پن عرضه کند. دیلیمیل نیز گزارش داده اپل 22 ثبت اختراع درباره قلم هوشمند خود انجام داده است.
سال 2007 استیو جابز فقید گفته بود قلم را میخرند و کنار میگذارند و به همین خاطر با توسعه قلم دیجیتال مخالف بود اما امروز ممکن است این نظر توسط مدیران فعلی کنار گذاشته شود.
:: موضوعات مرتبط:
دانستني ها ,
,
:: بازدید از این مطلب : 665
26 میلیون مرگ دراثر فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی در جهان؛نمک عامل اصلی
رییس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور با بیان اینکه علت اصلی ابتلا به بیماری فشار خون نمک است گفت: سالانه 9 میلیون نفر در جهان به علت فشار خون بالا و 17 میلیون نفر به علت بیماری های قلبی و عروقی جان خود را از دست می دهند.
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا ، دکتر مجید حاجی فرجی امروز در همایش زندگی سالم تر با مصرف نمک کمتر اظهار کرد : مصرف غذاهای حاوی نمک یا سدیم زیاد می توانند فشار خون را بالا ببرد و مصرف بیش از حد استاندارد نمک در کشور می تواند بیماری های غیر واگیر دارد به خصوص فشار خون را افزایش دهد.
به گفته وی 17 میلیون نفر سالانه در جهان در اثر بیماری قلبی و عروقی جان خود را از دست می دهند .
حاجی فرجی اضافه کرد : طبق توصیه استانداردهای جهانی بهتر است که میزان سدیم دریافتی در روز بیشتر از 2300 میلی گرم یا کمتر از 5 گرم (یک قاشق مربا خوری ) نمک نباشد که متاسفانه اغلب افراد بیشتر از حد مجاز نمک در رژیم غذایی خود استفاده می کنند.
به گفته وی ذائقه سازی در افراد در کاهش نمک مصرفی یکی از عوامل پیشگیری فشار خون است .
رییس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور اضافه کرد: در کشور هر منطقه ای الگوی غذایی متفاوتی را دارند و می تواند نقش بسیار مهمی در ابتلا به انواه بیماری ها باشد .
حاجی فرجی یاد آور شد : در حال حاضر در کشورهای صنعتی برای کاهش نمک مصرفی جایگزین هایی را در نظر گرفته اند که ضروری در کشور ما نیز برنامه ایی در این زمینه انجام شود مانند کشور فنلاند در زمینه کاهش نمک موفق عمل کرده است .
وی اضافه کرد : کشور فنلاند در 3 دوره 10 ساله توانست هر 10 سال یک گرم نمک مصرف سرانه را کاهش دهد .
حاجی فرجی گفت: کل نمک مصرفی در تهیه غذا و نمکی که از نان ، پنیر ، رب گوجه فرنگی و سایر غذاهای کنسروی و آماده و فست فودها مصرف می شود باید کمتر از 5 گرم در روز باشد .
رییس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور ادامه داد: بیشترین مقدار نمک از طریق نان بوده و به مردم توصیه می شود که از نان های کم نمک استفاده کنند.
حاجی فرجی اضافه کرد : حذف نمک از سر سفره ، جایگرین کردن ادویه ها در غذا ، مطالعه برچسب تغذیه ای و انتخاب غذاهای با سدیم کم از روش هایی است که می توان به کاهش نمک کمک کرد .
وی اضافه کرد : انواع سس ها ، انواع ترشی جات ، فست و فودها ، سوسیس ' کالباس ، ماهی دودی ، غذاهای کنسروی ، پیتزا ، پنیر ، انواع پودر سوپ ها ، چیپس و پفک و .... از غذاهایی که مقدار نمک آن زیاد است .